Palomino, Tayrona park en Cartagena

Hee,

In Palomino is er niet heel veel te doen dan lekker naar het strand gaan en genieten van het mooie, erg warme weer. Stephany verbleef in een ander hostel iets verder uit de stad dus ik ging nog een dag naar haar toe omdat zij vlakbij de rivier zat en we konden dan via de rivier richting het strand waar het een stuk rustiger was dan het strand van Palomino zelf. De wandeling door de rivier was leuk en het strand was erg mooi aan het eind, de stroming was alleen erg sterk dus je kon niet echt zwemmen, maar een beetje in het water spelen was erg fijn omdat het erg warm was.

Een avond zat ik de zonsondergang te bekijken op het strand en kwam er ineens iemand op me af, bleek het een Italiaans meisje, Giorga, te zijn die we in Salento hadden leren kennen toen we naar Cocora Valley gingen. Dit was goede timing omdat zij op dezelfde dag richting Tayrona park zou gaan als ik, en zij had al een hut geregeld om daar te slapen met genoeg bedden dus ik kon die met haar delen. Dit was erg fijn omdat het regelen en uitzoeken van Tayrona park een beetje stressvol was, en op deze manier kon ik het gezellig met iemand anders doen.

De volgende dag gingen we op tijd op pad, we lieten onze grote tassen achter in Palomino omdat het anders te veel zou zijn om mee te nemen voor de wandeling die we zouden gaan doen, en zonder rugzak zweet je ook al enorm dus dat wilde we liever niet met onze grote tassen doen. Een uurtje met de bus kwamen we bij de ingang aan, we hadden gehoord dat je beter eerst een motortaxi kan nemen naar het verste punt dat ze kunnen gaan, want dan is je wandeling een stuk korter en alleen naar beneden in plaats van ook nog omhoog. Ondanks dat we vroeg waren begonnen was het al erg warm en het duurde niet lang voordat het zweet van ons af droop. Na ongeveer 2 uur wandelen kwamen we bij het strand aan, Playa Brava, daar stond een lekker windje en konden we even genieten van het mooie uitzicht. We waren erg blij dat we daar gingen overnachten omdat het erg rustig was en de plek waar we sliepen was erg mooi en er leek bijna niemand anders te zijn. Helaas kon je op dit strand ook niet echt zwemmen maar je kon wel ver genoeg het water in om lekker af te koelen.

Er was verder weinig te doen op het strand dan bij komen van de wandeling die we hadden gedaan, en omdat ik de volgende dag weer verder ging wilde ik op tijd naar bed om proberen genoeg slaap te krijgen. Giorgia bleef 2 nachten in Playa Brava maar die wilde de volgende dag nog wel even met mij mee naar het andere strand, dus nadat we hadden gegeten en even naar de sterren hadden gekeken gingen we op tijd naar bed. Helaas was het muggen net dat om mijn bed zat niet heel goed dus de muggen gingen flink tekeer op mijn benen en voeten dus dat was een beetje irritant tijdens het slapen omdat het flink begon te jeuken. Maar na een redelijk goede nacht gingen we na het ontbijt op pad naar het volgende strand.

We moesten weer door de jungle ongeveer 1,5 uur omhoog en dan 1 uur ongeveer naar beneden. De wandeling was weer erg mooi en het was iets minder zonnig dus dat hielp een beetje. Na een tijdje zagen we het strand dus dachten we dat we er wel bijna waren, maar we moeste nog een flink stuk omlaag dus het duurde wat langer dan verwacht, maar uiteindelijk het strand bereikt en daar even afgekoeld in het water, er zijn alleen maar 2 stranden in Tayrona park waar je kan zwemmen, dus op de meeste plekken kan je alleen maar een beetje afkoelen in de golven, en op de plekken waar je wel kan zwemmen is het ook super druk met ander mensen.

Nadat we waren aangekomen bij Playa del Cabo waren we erg blij dat wij eerst naar Playa Brava waren gegaan omdat het daar een stuk rustiger was, maar het is makkelijker om bij Playa del Cabo te komen via de hoofdingang dus hier komen ook veel meer Colombianen, en er zijn ook genoeg backpackers die niet van de andere ingang afweten en dus ook in Playa del Cabo overnachten. Hier kon je gelukkig wel even zwemmen dus dat hadden we dan ook even gedaan, en nadat we waren uitgerust van de wandeling die we hadden gedaan ging ik verder richting de andere stranden die je nog kon zien en Giorgia ging weer terug naar Playa Brava en wij zouden elkaar dan weer zien in Cartagena waar we Stephany ook weer gingen zien.

De rest van het park was ook erg mooi, veel gewandeld en was erg moe toen ik weer terug kwam in Palomino, even gedoucht en gegeten en toen eigenlijk meteen naar bed omdat ik de volgende dag op tijd op pad wilde richting Cartagena.

Om naar Cartagena te komen moest je eerst naar Santa Marta en dan door naar Cartagena, in de bus gaf ik aan dat ik naar de busstation moest zodat ik er op de juiste plek uit kon, en van daar zou ik dan een taxi nemen richting het busstation. Maar de taxichauffeur begon tegen mij te praten over een andere optie die sneller zou zijn, maar mijn Spaans is niet zo goed dus ik begreep het meeste niet. Uiteindelijk zette hij mij dus een stuk verder af dan de plek waar ik heen wilde en was de taxi en de bus een stuk duurder dan verwacht. Maar zo kwam ik wel sneller en wat meer in het gedeelte van Cartagena terecht waar ik moest zijn, omdat het normale busstation een stuk van het historisch centrum ligt.

Eenmaal in me hostel aangekomen en nadat ik had gedoucht ging ik met Stephany ergens wat eten, na een paar uur kwam Giorga er ook nog bij en hadden we nog gezellig een paar drankjes gedaan. De volgende dag gingen we ook nog even gezellig wat doen en toen was het tijd om afscheid te nemen omdat we op maandag allemaal een andere kant op gingen. Dit was wel even jammer omdat we een goede band met elkaar hadden gekregen in een korte periode.

Omdat er voor mij nog weinig was dat ik wilde doen, en ik voornamelijk aan het strand wilde liggen ging ik naar een ander hostel aan het strand om daar lekker bij te komen. Het strand was daar alleen niet geweldig en het water was erg warm, maar het was toch een fijne plek om uit te rusten.

Afgelopen weekend ging ik weer terug naar Cartagena zelf om nog wat meer van het historisch gedeelte te verkennen, nog een gratis wandeltour gedaan, geprobeerd om souvenirs te vinden maar niet echt leuke dingen gevonden dus ook niks gekocht.

En toen op maandag was het tijd om aan de reis richting LA te beginnen, eerst met een bus naar Bogota, deze duurde ongeveer 24 uur, gelukkig wel een beetje kunnen slapen en ik had genoeg beenruimte omdat er niemand voor mij zat. Maar toch erg blij dat het de laatste bus was en ik nu geen lange busritten meer hoef te doen. Aangekomen in Bogota na het eten meteen naar bed omdat ik vroeg op moest voor mijn vlucht naar Miami, daar had ik 1 nacht en mocht ik vandaag ook weer vroeg op voor mij vlucht naar LA.

Nu zit ik in het vliegveld te wachten tot ik het vliegtuig in mag, waarschijnlijk is dit het laatste verhaal voor de komende tijd dus ik hoop dat jullie er van genoten hebben:) Wanneer ik naar huis kom is nog steeds de vraag aangezien ik volgende week eerst nog even terug ga naar Canada en vanuit daar ga ik kijken wanneer ik dan richting huis ga.

Medellin en Minca

Hee,

Na aankomst in Medellin wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden. De eerste dag een beetje rond gelopen door het buurtje waar mijn hostel was, El Poblado, dit vond ik niet een heel bijzonder buurt en kreeg niet een goed gevoel van Medellin. Ik had verwacht dat het een beetje hetzelfde zou zijn als Bogota en daar vond ik het een stuk gezelliger, maar waarschijnlijk was dat ook zo omdat ik daar in het historisch gedeelte zat.

In de middag ging ik naar Comuna 13 waar ik een gratis wandeltour ging doen. Dit was interessanter omdat je hier wat meer over de geschiedenis van Medellin hoorde en voornamelijk over de gangs die er waren/zijn. Veel graffiti gezien, tijdens de tour kregen we ook nog een optreden van een dansgroep en van een rapgroep die een rap maakte met woorden die wij aan ze gaven. Het horen van hoe het er vroeger aan toeging in Comuna 13 was erg heftig. Er zijn onzichtbare grenzen tussen de gangs en nog niet zo lang geleden werd je neergeschoten als je die grens over wilde gaan. Destijds was in een gang zijn de beste manier om geld te verdienen, en nadat ze een roltrap hadden geïnstalleerd in Comuna 13 om te zorgen dat iedereen makkelijk en snel naar beneden kon om hun producten te verkopen, kwamen er veel mensen uit heel Colombia op af om die roltrap te zien, dit bracht uiteindelijk ook meer toerisme van andere landen richting Medellin en hierdoor is het nu ook een stuk beter. Veel mensen hebben ingezien dat toerisme een veel betere manier is om geld te verdienen dan met illegale zaakjes. Hierdoor zie je dus veel rappers, dansers en mensen die hun kunst/sieraden willen verkopen.

Ik wilde nog een gratis wandeltour door El Poblado doen maar helaas waren er geen tours op een zondag dus die dag niet zo veel gedaan. Maandag ging ik nog naar Guatape, dit is een kleurrijk stadje en erg toeristisch, maar ik vond het daar wel een stuk leuker dan in Medellin, we gingen ook nog naar de rots van Guatape, dit is een enorme steen die een paar lokale mensen hadden beklommen en toen besloten nadat zij de top hadden bereikt, dat andere mensen ook van het uitzicht moeten kunnen genieten. Daarom hebben ze allemaal trappen naar boven gemaakt, in totaal zo’n 700 treden, zodat iedereen naar boven kon. Dit was nog wel even moeilijk maar gelukkig gehaald en het uitzicht was erg mooi, na de rots gingen we nog met een boot mee en gingen we nog langs het huis van Pablo Escobar dat helemaal is afgebrand, en nog lang het huis van een Colombiaanse voetballer waarvan ik de naam niet meer kan herinneren.

Na Medellin ging ik met de bus naar Santa Marta, het Nederlandse meisje, Stephany, had besloten om dezelfde bus te nemen dus dat was gezellig, zeker omdat de bus er uiteindelijk er een stuk langer over deed dan verwacht. In Santa Marta aangekomen moesten we uitzoeken hoe we naar Minca gingen, maar we waren erg moe en niemand wist iets van een bus af die die kant op ging dus besloten we met de taxi te gaan. Toen moesten we nog een klein stukje lopen naar het hostel en toen waren we gelukkig op tijd daar omdat het toen erg begon te regenen.

De eerste dag in Minca niet zo veel gedaan, voornamelijk uitgerust in het hostel. De tweede dag gingen we naar een waterval, dit was erg leuk en lekker gezwommen daar. Het hostel was alleen wel een beetje ver weg van alles, wat ook wel fijn was want hierdoor was het erg rustig, maar het duurde dan ook wel even voordat je in het stadje was en weer terug. Maar we hebben het voornamelijk rustig aangedaan en lekker uitgerust.

Helaas kon ik de tweede nacht niet in slaap vallen omdat ik het gevoel had dat ik erg vol zat, wat raar was want het was al even nadat we hadden avond gegeten en na het eten voelde ik me helemaal niet vol. Ik voelde me zo ongemakkelijk dat het ik ook het gevoel had dat ik moest overgeven, helaas was dit uiteindelijk ook het geval en was ik de rest van de nacht aldoor op en neer naar de wc. De volgende dag voelde ik me erg slecht dus bleven we nog een nacht in het hostel zodat ik een beetje bij kon komen. Het hostel was gelukkig wel erg behulpzaam en haalde dingen voor mij uit de stad om mij te helpen. Uiteindelijk bleef ik nog één nacht langer en ging Stephany er eerder vandoor omdat zij iets minder tijd heeft dan mij, voor mij was dit wel prima, zo kon ik nog een dag rustig bij komen en een beetje eten aangezien ik dat de vorige dag niet had gedaan.

Vandaag voelde ik me gelukkig weer ok, dus kon ik ook weer verder uit Minca, nu ben ik in Palomina waar ik van plan ben wat ‘langer’ te blijven, om te genieten van het strand en nog meer uit te rusten;) Aangezien het erg vermoeiend is om voor zo’n 4,5 maand constant te verplaatsen en ik nu aan het eind ben vind ik het ook wel prima om het wat rustiger aan te doen:)

Bogota en Salento

Hee,

Zit nu alweer een week in Colombia en vind het zo ver al erg leuk! Het historische gedeelte van Bogota was erg mooi en er was veel graffiti op de muren. Via een gratis wandeltour weer veel informatie gekregen, wat weer erg interessant was, en gelukkig ook een paar mensen leren kennen met wie ik de rest van de dag doorbracht.

We hadden te horen gekregen dat ergens een salsa festival was, dus daar wilde wij wel heen, maar onze tourguide had de vraag waarschijnlijk verkeerd begrepen toen wij vroegen waar het was aangezien wij niet bij een festival uitkwamen maar bij een salsa bar, die op dat moment nog dicht was. Maar we hoorden toen ook van andere mensen dat het festival erg druk was en je lang moest wachten voordat je het park dan in kon, en op dat moment waren we vlakbij de berg Monseratte waar je met een treintje of kabelbaan naar boven kon en daar kon je dan de stad goed zien en wij kwamen daar rond zonsondergang dus dat was leuk, dus uiteindelijk was het niet zo erg dat we de verkeerde plek door hadden gekregen.

Na Bogota ging ik naar Salento, Salento staat bekend om Cocora Valley en de koffie plantages in de buurt. De omgeving is erg groen en heel erg mooi, het hostel waar ik verbleef was een beetje ver weg van de stad maar het was een erg mooie locatie, midden in de natuur en erg rustgevend. De eerste dag een beetje het stadje zelf verkend maar dat was snel gedaan en nog naar een paar uitzichtpunten geweest, maar omdat ik erg moe was van de overnacht bus wilde ik het liefst een beetje bijkomen in het hostel.

De tweede dag ging ik naar Santa Rita park, hier zijn een aantal watervallen en kan je lekker rondlopen. Er was 1 pad dat niet heel geweldig was en flink omhoog ging, maar omdat ik er al aan begonnen was wilde ik ook wel naar boven omdat ik via die route ook weer bij een waterval uit zou komen. Gelukkig was het uitzicht erg mooi toen ik eenmaal boven was gekomen maar je moest eigenlijk ook al weer meteen naar beneden, maar via dat pad wel het begin van de waterval gezien die je beneden ook te zien krijgt dus dat was leuk. Verder had ik daar ook nog kunnen zwemmen maar omdat er meerde watervallen op de kaart stonden besloot ik om bij de laatste dan te gaan zwemmen maar helaas was daar geen mogelijkheid om dat te doen dus liep ik maar door en terug naar het hostel omdat het ook al wel tijd was om weer terug te gaan naar het hostel.

De derde dag ging ik met een Nederlands meisje die ook in het hostel sliep naar een koffie plantage. Dit was erg leuk en interessant, de koffie plantage waar wij heen gingen was erg klein en ze namen goed de tijd om je een rondleiding te geven en aan het eind kreeg je dan ook een kopje koffie van hun bonen, koffie vind ik nog steeds niet erg geweldig maar het was evengoed wel lekker.

Op de laatste dag in Salento ging ik met een groepje naar Cocora Valley, hier hebben we een wandeling van 5 uur gedaan, weet alleen niet hoeveel km we hebben gelopen. Eerst moesten we een stuk omhoog en dan krijg je een goed uitzicht over de Valley en de waxpalmen dat de grootste palmbomen ter wereld zijn, en ze waren inderdaad erg groot en erg indrukwekkend. De wandeling door dit gebied was erg leuk, het pad naar beneden was soms nog wel spannend en liep uiteindelijk langs een rivier waar we dan ook over een paar gammele hangbruggen heen moesten.

Na Salento ging ik naar Medellin waar ik vandaag ben aangekomen, even uitzoeken wat ik de komende dagen ga doen en dan na Medellin ga ik naar de Caribische kust waar ik wel erg zin in heb. Het Nederlandse meisje die ik in het vorige hostel heb leren kennen gaat ook dezelfde route doen ongeveer, maar die heeft eerst nog een stop in Jardin en is niet van plan veel tijd door te brengen in Medellin, en aangezien we het erg gezellig hadden samen in Salento is er een kans dat we nog wat meer met elkaar gaan reizen de komende tijd, als onze plannen een beetje overeenkomen.

Ecuador

Hee,

De reis naar Ecuador was lang maar ging prima. Moest een paar uur wachten in Chiclayo maar dat was geen probleem, vlakbij het busstation was een winkelcentrum dus daar wat gegeten en toen ergens gezeten en een boek gelezen.

Eenmaal aangekomen in Cuenca was ik best wel moe, kon helaas nog niet inchecken dus maar even een beetje rond gelopen en wat ontbeten en ergens mijn was gedaan. Toen ik kon inchecken was er een aardig meisje (Lydia) van Quebec in mijn kamer en konden het goed met elkaar opschieten dus besloten we ook de dagen in Cuenca samen door te brengen.

Het weer was helaas niet geweldig in Cuenca dus gingen we de eerste dag naar een museum over Ecuador maar het was allemaal in het Spaans en dat begrepen wij allebei niet goed dus we leerden er weinig. Maar er was een gedeelte over gekrompen hoofden dat wel in het Engels was en dat was wel interessant. Als er iemand was die slechte dingen had gedaan en die was vermoord, dan kookte ze de hoofden in zout water en naaiden ze de mond dicht zodat hun ziel vast zat in het hoofd, en daardoor ook de slechte spirit vast bleef zitten en niet naar een ander persoon over kon gaan. Er waren ook een paar voorbeelden en het zag er maar eng uit.

De tweede dag in Cuenca gingen we naar een dieren opvang centrum, al leek het ook een beetje op een dierentuin omdat er dieren waren die niet in Zuid Amerika voorkomen, tenzij die dus gered waren en daar nu de rest van hun tijd door brengen. Het was wel leuk omdat het allemaal maar 1 richting was en meer in de natuur dan een normale dierentuin. Ook hadden ze gedeeltes in het park waar ze lieten zien wat wij als mensen hadden gedaan om de natuur te verpesten of andere natuurrampen die er zijn geweest waardoor er dieren zijn omgekomen, dit was wel interessant maar ook wel heftig.

In de avond gingen we met de bus naar Banos, Lydia en ik hadden besloten om daar samen heen te gaan omdat we het erg gezellig hadden samen. De bus rit duurde helaas wel langer dan verwacht dus kwamen we een stuk later aan dan verwacht, maar gelukkig hadden we wel een bed geboekt dus konden we meteen inchecken. Na een korte nacht de volgende dag een beetje gepland wat we allemaal wilden doen en er was veel om uit te kiezen. We besloten de eerste dag een wandeling te doen omdat we best wel moe waren en het wat rustiger aan wilden doen, maar we gingen ergens de verkeerde kant op dus het was uiteindelijk een langere wandeling dan gepland.

De tweede dag in Banos gingen we raften, dit had Lydia al vaker gedaan dus het was fijn om het met haar samen te doen omdat ik het toch wel erg spannend vond. Maar het was een leuke ervaring en niemand viel overboord. Daarna gingen we nog ergens lekkere warme chocolademelk drinken want Banos staat bekent om hun chocola en we hadden ergens gelezen waar we heen moesten voor een goede chocolademelk en het was ook erg lekker.

Verder gaan veel mensen nog op de fiets een watervallentour doen, dus dit gingen wij ook doen. We hadden nog 2 andere meiden die met ons meegingen en het was een leuke en mooie route om te fietsen. Al was de fiets erg oncomfortabel dus deed me kont wel erg zeer aan het eind.

En toen was het tijd om afscheid te nemen van Lydia want die ging door naar Cotopaxi en ik ging naar Tena, dit was wel jammer omdat we het erg gezellig hadden en het ook wel fijn was om samen met iemand te reizen en dat had ik deze keer nog niet gedaan. Maar de busrit naar Tena ging prima, ik had alleen weinig opgezocht over wat er daar te doen is en wat de prijzen van de tours zijn dus toen ik daar aankwam was viel dat allemaal wel even tegen. De prijzen voor de tours waren best wel prijzig en ik had niet het idee dat het het waard was. Dus een beetje het gebied erom heen proberen te verkennen, wat gewandeld naar watervallen en rustig aangedaan omdat het hostel waar ik zat wel een goede plek was om even bij te komen.

Na Tena ging ik door naar Quito, van veel mensen gehoord dat het niet een heel bijzondere stad is en niet veel te doen is, dus dat was prima aangezien ik maar 3 nachten daar ging doorbrengen voordat ik naar Colombia ging vliegen.

De eerste dag in Quito deed ik een gratis wandeltour dus dat was wel weer interessant en weer veel geleerd. Daarna nog een beetje zelf rondgelopen en uiteindelijk nog met een meisje van het hostel afgesproken om ergens wat te eten dus dat was gezellig. Zij ging de volgende dag een tour doen naar Quilotoa meer, en deze tour leek mij ook wel leuk dus ik besloot met haar mee te gaan.

We moesten redelijk vroeg op en zaten een lange tijd in de bus met 2 stops onderweg maar die waren niet heel bijzonder. Bij Quilotoa aangekomen moesten we eerst 30 min naar beneden lopen om bij het meer aan te komen, het meer was erg mooi en je kon eventueel nog met een kayak het meer op maar dat hadden we niet gedaan. Toen moesten we weer omhoog lopen en dat was een stuk moeilijker omdat we rond de 4000m boven zeeniveau zaten en het was op sommige plekken best wel stijl omhoog. Maar gelukkig hadden we het gehaald en hadden we geen hulp nodig van de paarden/ezels die ze daar hebben om de toeristen mee te helpen.

Dit was dan ook mijn laatste dag in Ecuador en gister vloog ik naar Bogota. Hier ga ik nog een maand doorbrengen en dan vlieg ik rond mijn verjaardag naar California om die met Amelia door te brengen. Wat ik daarna ga doen is nog niet duidelijk maar ergens eind juli/begin augustus zal ik waarschijnlijk terug naar Nederland komen, tenzij er wat anders op mijn pad komt.

Huacachina, Lima en Huaraz

Hee,

Na weer een lange busreis aangekomen in Ica en toen een taxi genomen naar mijn hostel in Huacachina, Huacachina ligt in de woestijn een heeft een meer in het midden van de ‘stad’. Er is hier niet heel veel te doen maar de plek is erg schattig en een goede plek om een beetje bij te komen van de afgelopen dagen. De eerste dag dus ook niet zo veel gedaan, beetje uitgezocht welke tours ik wilde doen en wanneer. De tweede dag een tour naar Paracas gedaan waar je dan met een boot de Ballastas eilanden kan zien, dit was een leuke boottocht en veel zeehonden gezien. Na de boot tour gingen we naar het nationale park van Paracas, dit bestond voornamelijk uit veel ‘stranden’, dus het was een leuke dag rondom het water en mooie plekjes gezien.

Terug in Huacachina ging ik in de avond tijdens de zonsondergang een sandbuggy tour doen, dan rijden ze op in neer in zand duinen van de woestijn, dit was erg leuk en voelt een beetje als een rollercoaster. Tijdens deze tour kan je ook sandboarden, dan lig je op een soort van snowboard en glij je de heuvel af, dit was ook erg leuk, alleen zat er daarna wel veel zand in me kleding. Toen nog een dag over in Huacachina en die heb ik lekker bij het zwembad van het hostel doorgebracht.

De volgende stop was Lima, hier had ik niet heel veel tijd gepland omdat ik meestal steden niet zo leuk vind. Ik had 1 volle dag en toen deed ik weer een gratis wandeltour door de stad. Dit was wel weer interessant en gelukkig was de groep erg gezellig want de tourguide was een beetje intens en het was na een tijdje erg vermoeiend om nog naar hem te luisteren. Maar daarna gezellig geluncht met een paar mensen van de groep dus dat was wel leuk. Nog even naar het strand geweest maar helaas was het weer niet erg mooi en de lucht was erg grijs dus het strand was niet geweldig en kon helaas ook geen zonsondergang zien.

Na Lima ging ik door naar Huaraz, de stad zelf is niet heel interessant maar er is veel in de omgeving te doen. Huaraz ligt ook weer lekker hoog (3052m), dus het was weer even wennen aan de hoogte dus de eerste dag weinig gedaan en vooral een beetje uitgezocht welke tours ik wilde doen.

De eerste tour die ik deed was naar het meer Paron, dit was zo’n 3 uur rijden die kant op en het meer ligt op zo’n 4100m hoog. Gelukkig ben ik inmiddels wel gewend om wat hoger te zijn dus kon ik ook de wandeling naar het uitzichtpunt doen wat op 4300m hoog lag. Het meer is erg blauw dus het was zeker een mooie plek om te zijn en lekker genoten van het uitzicht.

Nadat deze dag goed ging qua hoogte besloot ik ook om het meer 69 te bezoeken, deze ligt een stuk hoger op ongeveer 4600m hoog en je moet eerst 7km wandelen om er te komen. Je begint op 3900 en gaat dan ongeveer 700m omhoog. Ondanks dat het niet heel erg stijl was, was het toch een lastige wandeling vanwege de hoogte en je voelt het toch wel heel erg tijdens het ademen dat het lastig is. Gelukkig was de wandeling zelf ook erg mooi en het meer 69 was ook erg mooi, weer heel erg blauw en veel bergen met sneeuw er om heen, dus zeker de moeite waard.

Verder was er niet veel dat ik nog in Huaraz wilde doen, dus de laatste dag een beetje uitgerust van de afgelopen dagen en in de avond met de bus richting Trujillo. Hier ben ik nu en heb ik even goed gepland hoe de komende maanden er uit gaan zien en wat ik precies wil zien in Ecuador en Colombia. Vandaag ga ik nog een beetje Trujillo verkennen, maar er is niet heel veel dat ik hier wil zien, maar moest wel deze kant op om met de bus richting Ecuador te gaan; wat ik morgen ga doen. Moet dan eerst met de bus naar Chiclayo en dan van daar ga ik verder met de bus naar Cuenca waar ik dan vrijdag ochtend aankom en dan begint mijn reis door Ecuador :)

Arequipa en Cusco

Hee,

Arequipa was een leuk stadje, goede eerste indruk van Peru. De eerste dag een gratis wandeltour door de stad gedaan, wat erg leuk was. Onze guide was erg enthousiast en kon veel vertellen over de stad en geschiedenis. Er is veel te doen rondom Arequipa en via het hostel kon je ook verschillende tours boeken. Ik besloot een watervallen tour en de Colca Canyon tour te doen.

De eerste was de watervallen tour, rond 6 uur werd ik opgehaald en gingen we eerst naar een soort van ‘stenen bos’, dit was wel interessant en daar een beetje rondgelopen. Daarna gingen we door naar de watervallen, eerst nog een stukje lopen wat nog best wel lastig was aangezien we redelijk hoog waren, maar de watervallen bereikt en het was erg mooi om ze te zien.

De tweede tour was de tour rondom Colca Canyon, veel mensen doen een wandeling door de Canyon en blijven daar dan ook 1 nacht of 2 nachten slapen, maar ik had daar niet heel veel zin in dus ik besloot maar 1 dag te doen. Rond 3 uur in de ochtend werd ik opgehaald dus dat was erg vroeg. Na 3-4 uur rijden gingen we eerst ontbijten en toen door naar een stadje waar we cactus fruit konden proberen, dit was best lekker, en je kon hier op de foto met een alpaca. In de eerste instantie wilde ik dat niet doen, maar zo veel van de tour deden het wel en het zag er toch wel schattig uit dus ging ik er ook met 1 op de foto.

Toen gingen we door naar de Canyon en het punt waar we stopten om het goed te bekijken was ook een plek waar veel Condors vliegen, dit is één van de belangrijkste dieren in Peru naast de slang en poema. De condors zijn erg groot dus dat was wel leuk om te zien, daar nog een beetje rond gelopen en toen was het tijd om weer verder te gaan. We gingen toen nog door naar de hot springs wat wel lekker was en nog naar een plek waar je alle vulkanen in de buurt kon zien. Toen was het alweer tijd om terug te gaan naar Arequipa en onderweg stopte we nog even waar we vicuña’s, alpaca’s en lama’s in het wild konden zien.

Na Arequipa was het tijd om door te gaan naar Cusco, vanuit hier kan je de Sacred Valley, Machu Picchu en Rainbow mountain doen. Een tour vinden voor Machu Picchu was nog best wel lastig. Er zijn veel opties en het kost allemaal ook best wel veel geld. Uiteindelijk een goede deal gevonden, je ging dan met de bus naar Hidroelectrica en van daar loop je dan 11km langs de treinspoor richting Aguas Caliente. Na een overnachting in Aguas Caliente loop je in de ochtend naar de top van Machu Picchu wat ongeveer 1,5 uur duurt. In Machu Picchu krijg je een tour en leer je over de geschiedenis van Machu Picchu. Dit was allemaal erg interessant en indrukwekkend. Toen nog 1 nacht in Aguas Caliente doorgebracht en de 3e dag liep ik weer terug naar Hidroelectrica om met de bus weer terug te gaan naar Cusco.

Verder in Cusco nog een wandeltour gedaan, deze was wel interessant alleen onze guide sprak niet altijd heel duidelijk Engels dus was het niet altijd goed te verstaan wat hij aan het vertellen was. Maar Cusco is wel een leuk stadje en op zo’n manier zie je het toch weer beter.

Uiteindelijk besloten om geen Rainbow mountain tour te doen, dit is omdat het toch flink hoog is en je dan ook nog een stuk omhoog moet lopen. Dit leek me toch niet heel fijn en omdat ik in Argentinië al de 7 en 14 kleurige bergen had gezien besloot ik dat ik deze wel over kon slaan. Wel nog de Sacred Valley tour gedaan wat erg leuk en interessant was. De volgende plaatsen gezien: Chinchero, Moray, Ollantaytambo en Pisaq. Tijdens deze tour weer veel geleerd over de geschiedenis van Peru en de inca’s.

Nu nog even een paar uurtjes doorbrengen in Cusco en dan ga ik door naar Ica.

San Pedro de Atacama en Arica

Hee,

De reis van Salta naar San Pedro de Atacama verliep niet heel soepel. De reis richting de grens ging redelijk goed maar om de grens over te gaan duurde het erg lang bij de paspoort controle. Het punt om Argentinië uit te gaan en Chili binnen te komen was in hetzelfde gebouw, dus we moesten eerst in de rij staan om Argentinië uit te gaan, dat ging redelijk snel, maar het duurde erg lang om Chili binnen te komen. Volgens mij heb ik zo’n 3 uur moeten wachten voordat ik aan de beurt was en weer verder kon, maar omdat je met een bus bent moet wel iedereen zo ver zijn om verder te gaan. Helaas was er 1 man die een beetje wat problemen veroorzaakte bij de grens dus die werd blijkbaar apart genomen en op hem hebben we nog 1 uur moeten wachten voordat hij ook de bus weer in kwam en we verder konden. Gelukkig ging het daarna weer prima maar we kwamen wel zo’n 3 uur later aan dan gepland.

San Pedro de Atacama is in de woestijn, dus dit was wel een leuke ervaring, leuk stadje en mooi uitzicht. Helaas zijn de tours die je daar kan doen wel allemaal aan de dure kant en verder dan tours is er niet heel veel te doen. Dus de eerste dag niet zo veel gedaan omdat ik erg moe was na de reis, gelukkig waren er een paar mensen in hetzelfde hostel waarmee ik de wijn tour heb gedaan in Mendoza, dus dat was gezellig om hun weer even te zien en te horen wat zij gedaan hadden.

De tweede dag een beetje rond het stadje rond gelopen en in de avond een sterrentour gedaan. We werden rond 8 uur in de avond opgehaald en we gingen naar een open plek buiten de ‘stad’ waar je de sterren heel goed kon zien. Dit was erg leuk en nog best wel wat geleerd en veel sterren gezien en ze maakte ook nog een leuke foto van mij met de sterren.

De laatste dag in San Pedro ging ik nog een tour doen, deze was een halve dag en dat wat voornamelijk in de auto zitten en mooie plekjes zien. We moesten wel wat omhoog om deze plekjes te zien en er stond veel wind en was dus ook best wel koud, dit maakte het iets minder leuk om buiten de auto te zijn maar het was even goed wel een leuke dag.

Toen was het alweer tijd om naar de laatste plek van Chili te gaan; Arica, dit ligt lekker aan het water dus hier besloot ik 5 nachten te blijven om even bij te komen en lekker te relaxen aan het strand. Verder was er ook niet veel wat ik daar wilde doen dus voornamelijk een paar dagen lekker aan het strand gelegen en in het hostel gezeten en een boek gelezen.

Het hostel was wel gezellig dus het was ook wel een fijne plek om wat langer te blijven, helaas was het water erg koud dus was het niet echt fijn om te gaan zwemmen. Maar even goed lekker bijgekomen om weer verder te gaan naar Peru.

Gelukkig gingen er meerdere mensen naar Peru op dezelfde dag als mij, want het was best wel lastig om uit te zoeken hoe je dan het beste de grens over kon omdat je niet een directe bus kon boeken. We hadden gehoord dat je met een trein de grens over kon en dan van daar verder met de bus naar de plek waar je heen wilt.

Helaas was het treinstation op zondag gesloten dus kon je geen kaartje kopen en was het de vraag of we het wilden riskeren om daar in de ochtend heen te gaan om te kijken of we alsnog een kaartje konden kopen, gelukkig was dit mogelijk en het was erg leuk om met de trein de grens over te gaan. Voordat we instapten moesten we ons paspoort laten zien om Chili uit te gaan en in Peru moesten we na het uitstappen onze paspoort weer laten zien om Peru in te gaan. Gelukkig ging dit een stuk sneller omdat er een stuk minder mensen waren, en in Peru zijn ze iets makkelijker om mensen binnen te laten. Daarna nog met de bus naar Arequipa waar ik nu ben, hier blijf ik een 4 nachten en dan door naar Cusco waar ik Machu Pichu, Sacred valley en Rainbow mountain ga doen.

Mendoza en Salta + omgeving

Hee,

Mendoza staat bekend om de wijngaarden en je kan op de fiets langs allemaal wijngaarden gaan om wijn te proeven. Gelukkig was het hostel waar ik verbleef erg sociaal dus had daar een paar mensen gevonden om de tour mee te doen, uiteindelijk waren wij met zijn achten. De fietsen waren niet comfortabel en was zeker niet makkelijk om op te fietsen, dus we begonnen met de wijngaard die het verste weg was. Hier kregen we de tip om een paar flessen wijn te kopen in plaats van een proeverij omdat je dan meer wijn krijgt voor minder geld, dus dat vonden wij wel slim en hebben we ook bij een wijngaard gedaan. Uiteindelijk hebben we er 3 bezocht en bij 2 wijn gedronken en toen nog door naar een olijfolie proeverij, hier kregen we wel wat meer uitleg over de olie en ook de wijn die we erbij kregen wat we niet hadden bij de andere plekken omdat we per fles kochten en geen proeverij, dus het was wel leuk om wat meer informatie te krijgen.

In Mendoza is ook één van de grootste parken van Zuid Amerika, dus daar ook nog even een beetje rondgelopen en lekker een boek gelezen, verder was ik best verkouden in Mendoza dus had niet veel zin om actieve dingen te doen, wat wel jammer was omdat er nog wel een wandeling was die ik had willen doen.

Verder besloot ik nog een tour te doen die je naar een Argentijnse boerderij brengt, hier krijg je een Argentijnse barbecue met lekkere wijn maar we gingen ook paardrijden terwijl de zon onderging. Ik vond het best wel spannend om paard te rijden omdat ik paarden best wel intimiderend vind, maar de paarden zijn goed getraind dus je hoeft weinig te doen. Alleen die van mij ging niet heel snel, wat ik niet heel erg vond, maar de begeleiders vonden dit niet zo leuk dus die zeiden steeds dat ik me paard een schop moest geven zodat ie sneller ging, maar daar luisterde het paard niet erg naar.

Toen was het alweer tijd om door te gaan naar de volgende plaats; Salta. Van meerdere mensen had ik gehoord dat het erg leuk is om daar een auto te huren en dan rondom Salta te rijden zodat je genoeg tijd hebt om alle mooie plekken te zien. Ik wil natuurlijk niet autorijden maar gelukkig iemand gevonden die het niet erg vond om alles te rijden, maar ze vond het wel fijn dat ik wel een rijbewijs had omdat ik dan eventueel wel kon rijden als het nodig was. We hadden namelijk nog 2 andere in de auto die helemaal niet konden autorijden. Achteraf gezien had ik liever aparte tours gedaan omdat het best wel veel was om 4 dagen constant met dezelfde 3 mensen te zijn, vooral omdat ik ze niet heel fijn gezelschap vond. Maar alles wat we gezien hebben was wel erg leuk/mooi.

In Salta zelf heb ik een wandeling gedaan naar de top van de San Bernardo berg, dit was wel een leuke wandeling met een mooi uitzicht en nog het park bezocht. Verder is er niet heel veel te doen in Salta zelf maar het is wel een leuk stadje.

De eerste dag van de roadtrip gingen we naar Cafayate, het plan was om onderweg veel te stoppen zodat we alle mooie plekken op de heen weg zouden zien, maar het duurde best wel even voordat we onderweg waren en hadden we daar geen tijd voor. In Cafayate zelf gingen we naar een wijngaard en daar een tour gedaan en lekker wijn geproefd en ook wat gegeten. Het was wel leuk om toch nog een tour te krijgen over een wijngaard omdat je dan toch nog wat dingen leert over het proces van wijn maken.

De tweede dag gingen we op tijd op pad omdat we best wel ver moesten rijden voor de volgende overnachting en we veel wilden stoppen bij de mooie plekken onderweg. Het is lastig uit te leggen hoe het er uitzag dus jullie moeten de foto’s maar bekijken ;) Het laatste gedeelte van de route richting San Salvador de Jujuy had veel bochten en was weinig ruimte op de weg, gelukkig rijden er weinig ander auto’s daar dus ging het wel goed en het uitzicht was erg mooi.

De derde dag gingen we richting Humahuaca om de 14 kleurige berg te zien. Toen we weg gingen was het weer niet erg mooi en reden we ook een stuk door de wolken omdat we best wel hoog waren. Maar gelukkig was het aan de ander kant van de berg waar we over moesten een stuk mooier en scheen de zon gewoon. De weg naar de berg zat ook vol bochten maar de weg zelf was niet van geweldige kwaliteit dus het was geen fijne autorit, maar gelukkig was het uitzicht bovenaan erg mooi en zaten we op een hoogte van 4350m, daar rustig rond gelopen en gelukkig werd ik er niet ziek van om zo hoog te zijn.

Onderweg naar onze volgende verblijfplaats in Maimara hebben we nog even gestopt in Uquia om daar te lunchen en we wilde daar nog even een plekje bezoeken maar je moest geld betalen om er in te mogen en er moest een begeleider mee en daar hadden we niet heel veel zin in omdat we er eigenlijk maar 10 min wilden blijven omdat we ook nog wilden stoppen in Tilcara, daar wilden we nog naar een waterval maar de weg die kant op zag er niet leuk uit en daar hadden we geen zin in, dus besloten we maar een beetje rond te lopen door Tilcara wat ook wel een leuk stadje was.

De laatste dag gingen we naar de 7 kleurige berg toe, deze was ook erg mooi maar wel minder indrukwekkend dan de 14 kleurige berg. Daarna gingen we door naar de Salinas Grande, dit zijn de zoutvlaktes in Argentinië en dat was best wel indrukwekkend. Daar een paar foto’s gemaakt en een beetje rond gelopen en toen was het tijd om terug te rijden naar Salta.

In Salta nog 1 nacht verbleven en vanavond ga ik weer terug naar Chili, daar ga ik naar San Pedro de Atacama en dan door naar Arica.