Outback

Hee!

Op zondag begon de trip. Eerst even ontbijten in het motel met iedereen om daarna in de bus te stappen om door de gaan naar Clare Valley voor een wijnproeverij. Dit was een goede start van de trip, even een paar wijnen proeven van Wakefield wines. Daarna gingen we door naar Quorn, Quorn is een van de plaatsen waar de Ghan train langs ging, hierdoor werd Quorn erg populair, op dit moment gaat de trein daar niet meer heen omdat het spoor opnieuw gebouwd is via een snelere route richting Alice Springs en de treinen geen water nodig meer hebben om te kunnen rijden. Dus Quorn is niet nu zo populair meer.

De volgende dag gingen we richting Beltana Station, waar we onderweg een stop hadden voor een wandeling in Wilpena Pound dat deel maakt van de Flinders Range. Tijdens de wandeling was er een groep Emus voor ons, waarschijnlijk een moeder en haar kinderen. Daarna daar lunch gehad, was toch wel erg lastig was want er waren veel vliegen, van deze vliegen bleven we last hebben tijdens onze trip en we werden er toch wel een beetje gek van. Op dit moment was het nog niet heel erg warm, maar warm genoeg om toch heel erg blij te zijn met onze bus met airconditioning. Vanuit Wilpena Pound door naar Beltana Station, daar hadden ze een zwembad wat heel erg lekker was, je kon ook even de dieren eten geven maar daar had ik niet zo veel zin in. Rondom Beltana Station was niks te doen, de eigenaren hadden een lekkere barbecue voorbereid voor ons. Ik was erg moe en wilde even wat tijd voor mezelf dus ik ging optijd naar bed.

Vanuit Beltana gingen we door naar William Creek, waar we langs de oude Ghan Railway gingen, en ook over een dirt road waardoor we een lekke band kregen, dus we stopten in een plaatsje waarvan ik de naam niet meer weet, er waren wel een aantal huisjes en een hotel, maar het leek heel erg uitgestorven, dit was toch wel even raar om te zien en we snapte niet waarom mensen hier wilde wonen. Uiteindelijk was de band verwisseld en gingen we door naar William Creek, waar we nog een stop hadden in een museum in de dessert en een stop bij lake Eyre, dit was een groot uitgedroogt salt lake. Later aangekomen in William Creek leek het plaatsje waar we eerder een stop hadden nog wel op iets, maar hier was helemaal niks! Alleen een hotel met een bar en een populatie van 4 mensen.

Op woensdag gingen we door naar Coober Pedy, onze tourguide vond het heel erg belangrijk dat we genoeg water dronken, dus hij wilde dat we vandaag rond 7 liter water dronken. Dus ik en Helena deden ons best om voordat we in de bus gingen al 1,5L te drinken, dit lukte maar we moesten al snel genoeg stoppen langs de weg om even te plassen, dit gebeurde nog vaak genoeg richting Coober Pedy dus onze tourguide was toch niet zo heel blij dat hij ons rond 7L water wilde laten drinken. Eenmaal aangekomen in Coober Pedy lijkt het niet op veel, maar dat komt omdat zo goed als alle huizen ondergrond zijn. Dit komt omdat het een miningtown is, dus tijdens het werk kwamen ze er achter dat het ondergrond een stuk kouder is dan bovengrond en besloten ze om ondergronds te gaan wonen. Coober Pedy is de Opal Capital of the world, een hele tijd geleden vonden ze wat Opal rond Queensland, en besloten een groep mannen om wat meer grond te verkennen rondom Australie voor Opal, toen kwamen ze in Coober Pedy aan. Vandaag werken ze niet meer om Opal te vinden maar doen ze het meer als een hobby. Wij verbleven ook ondergronds wat een interesante ervaring was.

De volgende dag moesten we erg vroeg op omdat we een lange reis hadden naar Uluru. We probeerde zo weinig mogelijk stops te maken zodat we nog redelijk optijd aankwamen in Uluru. Eenmaal aangekomen in Uluru hadden we een relaxede avond, samen avond eten maken en daarna slapen in een swag, wat een soort van eenpersoons tent is, maar het is meer een soort van slaapzak. De eerste nacht was niet zo’n succes voor iedereen, dus op vrijdag waren we erg moe. Maar we moesten er weer vroeg uit omdat we de zonsopgang wilde zien en daarna The Valley of the Winds walk at Kata Tjuta deden. Dit was nog vroeg in de ochtend maar het was al heel erg warm. De middag hadden we vrij om Yularu in te gaan, dit is de plaats bij Uluru waar hotels en winkeltjes zijn. Helena en ik wilde vooral ergens met airconditioning zijn dus we besloten om naar een hotel te gaan en daar wat de drinken, daar een paar uur doorgebracht en toen moesten we weer terug naar ons camp waar we daarna door gingen naar een plek waar we de zondsondergang konden zien over Uluru. Dit was een erg leuke avond, we hadden sparkling wine en goed gezeldschap om de zondsondergang te zien.

De dag daarna stonden we weer vroeg op om weer een zonsopgang te zien en daarna de Mutitjulu and Mala walks te doen bij Uluru, veel geleerd over de aboriginal culture tijdens ons verblijf in Uluru. Vervolgens gingen we door naar Kings Creek waar onze laatste avond samen hadden, gezellig rond een kampvuur gezeten en geprobeerd marshmellows te roasten maar helaas waren ze al een beetje gesmolten in ze verpakking dus was het niet zo makkelijk, maar even goed lekker. Ook een lekkere barbecue gehad met onder andere kangaroe, wat erg lekker was.

Op onze laatste dag deden we en wandeling in Kings Canyon, dit was een lange wandeling en waarschijnlijk de moeilijkste die we gedaan hadden omdat we voornamelijk omhoog liepen, maar het was zeker mooi! En toen moesten we aan onze lange trip naar Alice Springs beginnen. Rond 7 uur aangekomen bij mijn hostel, even snel omkleden en douchen en toen door naar Monte’s waar we nog even gezellig met iedereen avond gingen eten en een paar drankjes doen. Hier heb ik dan ook weer met Holly van Adelaide afgesproken, wat er gezellig was.

Een aantal van de groep gaan door naar Darwin en die gingen vandaag met de trein. Dus vandaag weer even met iedereen die nog in Alice Springs was afgesproken om even gezellig wat koffie te drinken en goed afscheid te nemen. Helena gaat ook pas morgen verder dus wij wilden wel even naar een spa om een massage etc te krijgen. Maar helaas waren alle spa’s volgeboekt dus konden we dat helaas niet doen, maar toen gingen we naar een nailsalon waar we een manicure en pedicure kregen. Het was een beetje gehaast maar wel even lekker gerelaxed.

Morgen dus naar Perth waar ik heel veel zin in heb. Even lekker een weekje vol met strand en zon en weer wat tijd met Courtney en Scott doorbrengen.