Bariloche en Buenos Aires

Hee,

Mijn eerste dag in Bariloche was geen succes omdat ik me niet goed voelde, dus veel geslapen en wat dingen geprobeerd te plannen voor de dagen in Bariloche en hoe ik daarna verder ging.

Gelukkig voelde ik mij de tweede dag iets beter en kon ik een van wandelingen doen die ik gepland had. Maar eerst in de ochtend ging ik opzoek naar een Sube kaart, die is hun ov kaart maar die zijn lastig te krijgen en kon er ook geen één vinden in Bariloche, dus dat maakte het wel iets lastiger voor de dingen die ik gepland had. Maar gelukkig kon ik het begin van de eerste wandeling ook per voet bereiken dus die kon ik wel gewoon doen. Het was best wel warm en een stukje omhoog dus en omdat ik nog niet helemaal beter was ging het niet heel vlot, maar eenmaal boven aangekomen was het uitzicht erg mooi! Dus zeker de moeite waard, gelukkig was de weg terug een stuk makkelijker.

Helaas werd het weer wel een stuk minder, veel wind en regen dus kon ik de wandeling die ik had gepland niet doen de volgende dag, dus maar een beetje rondom Bariloche rond gelopen. Ik had meer verwacht dat het dezelfde soort atmosfeer zou hebben als Pucon en Pucon vond ik erg leuk, maar Bariloche was een stuk groter en voelde minder gezellig aan. Veel mensen gaan naar Bariloche omdat dat hun begin punt is om verder Patagonia in de gaan, daar heb ik wel veel mooie verhalen over gehoord, dus wellicht is dat nog een keer de moeite om terug voor te gaan, al moet je daar toch wel wat beter voor trainen en de juiste spullen voor meer hebben.

Toen door naar Buenos Aires, ik wist niet zo goed wat ik van de stad moest verwachten omdat ik de meeste steden niet zo heel leuk vind, maar iedereen die ik gesproken had vond dat ik wel die kant op moest gaan omdat ze het een leuke stad vonden. Dus toch maar die kant op en ik vond het een stuk leuker dan verwacht, de gebouwen zijn mooi en het had een leuke sfeer.

Er is best wel veel te doen/zien in Buenos Aires dus ik heb niet alles gedaan, maar wel weer begonnen met een gratis wandeltour, dit was weer erg interessant en de tour guide was ook erg enthousiast en wist veel te vertellen.

Ben een dag naar Tigre geweest, hier heb ik een beetje rond gelopen en uiteindelijk nog met de boot een rondvaart gedaan. Je kan het een beetje vergelijken met Giethoorn, groot gedeelte van de huizen in Tigre zijn alleen met boot te bereiken en daar krijg je dan ook een tour langs, dit was erg leuk om te zien en sommige huizen zagen er erg mooi uit, geen verkeerde plek om te wonen. Het is alleen een beetje lastig qua boodschappen en andere dingen doen, je moet of zelf een boot hebben of wachten op een boot die als een bus werkt.

De laatste dag in Buenos Aires naar de buurt Palermo geweest, hier zijn veel parken dus die heb ik allemaal bezocht en dat was een flinke wandeling, verder daar nog een beetje rond gelopen omdat ik had gehoord dat er veel streetart is, dus dat wilde ik ook wel zien. Niet makkelijk te vinden als je geen internet hebt, maar gelukkig heb ik er wel wat van gevonden en er zaten wel een paar mooie dingen tussen.

Uiteindelijk best wel een leuke tijd gehad in Buenos Aires en ik ben blij dat ik die kant op ben gegaan. Nu ben ik in Mendoza en hierna ga ik door naar Salta, van daaruit ga ik terug richting Chile.

Santiago, Valparaiso en Pucon

Hee,

Eenmaal aangekomen in Santiago was ik heel erg moe, maar gelukkig was het redelijk makkelijk om bij het hostel te komen en kon ik nog mee doen met het ontbijt dat bij het hostel inbegrepen zat. De eerste dag dus ook niet heel veel gedaan, in de avond even gezellig met andere gasten in het hostel gezeten en op tijd naar bed.

De volgende dag ging ik de San Christobal heuvel op, deze route was redelijk makkelijk en het uitzicht was erg mooi, je kon heel Santiago zien en de heuvels verderop. Er stond daar ook een groot beeld van ik denk San Christobal, een kerk en plekken om kaarsjes aan te steken. Helaas zag ik nergens een plek om een kaarsje te kopen dus geen een aangestoken. Later op de dag ging ik een gratis wandeltour doen door Santiago wat weer erg interessant was.

In Santiago ook nog de Saint Lucia park bezocht, dit was een mooi park met een oud kasteel er in en allemaal andere mooie gebouwen, dus dat was leuk om even door te lopen. Verder nog een museum bezocht in Santiago maar verder niet zo veel gedaan. Het hostel was gelukkig erg gezellig en ze hadden om de avond ook wel iets om de gasten bij elkaar te brengen.

Toen ging ik verder richting Valparaiso, dit is een leuk stadje, veel heuvels, gekleurde gebouwen en graffiti overal. Dus voornamelijk veel rond gelopen en genoten van het uitzicht aangezien het aan het water ligt.

En de laatste stop voor nu in Chili was Pucon, dit ligt in Patagonia in de Chileense kant. Hier had ik een week geboekt omdat het mij wel even lekker leek om ergens wat langer te blijven dan elke 3 dagen weer op pad te gaan. Het hostel had een hele goede locatie en lag aan het meer dus we hadden een geweldig uitzicht en een goede plek om elke avond de zonsondergang te zien.

Gelukkig was het hostel ook best sociaal dus ik ging de eerste dag een wandeling doen met een meisje uit het hostel, dit was richting een waterval, maar het grootste gedeelte van de wandeling was langs een weg en was niet heel erg bijzonder dus gelukkig kregen we op een gegeven moment een lift richting het begin van het pad naar de waterval. De waterval was erg mooi en mensen gingen er ook zwemmen maar dat leek ons maar veels te koud. We wilden nog via een andere route terug lopen maar het was niet helemaal duidelijk of dat ook mogelijk was en er stonden overal bordjes dat het privé land was, en we wilden niet in de problemen komen dus gingen we dezelfde weg weer terug.

Nog een wandeling in het nationaal park vlakbij gedaan dat rondom 4 meren ging, dat was wel een leuke wandeling. Alleen kwam ik op een gegeven moment een paar koeien tegen op me pad waar ik langs moest, de eerste 3 koeien die ik tegen kwam kon ik nog wel redelijk langs, en toen kwam ik er nog 1 tegen die aan de kant stond dus die was ook wel makkelijk maar daarna stond er 1 volop het pad en die wilde mijn kant op. Gelukkig draaide hij zich om en liep een stuk door en dook toen verder de bosjes in waardoor ik er snel langs kon. Stukje heel snel gelopen om zeker te zijn dat ze achter me waren want dat was toch wel even spannend.

Via het hostel kon je een kajak voor de dag huren dus dat heb ik ook nog gedaan, dat was erg leuk, best wel een stukje gevaren en lekker op een strand gelegen en een boek gelezen. Ik had erg mazzel met het weer in Pucon omdat het de week ervoor een stuk slechter was met veel bewolking en regen. Ik wilde eigenlijk nog wel weer terug met de kajak om de zonsondergang vanaf het water te zien, maar de kajak was heel erg zwaar dus dat toch maar niet gedaan.

Verder lekker bijgekomen in Pucon en genoten van het mooie uitzicht en weer. De reis richting Bariloche in Argentinië was een mooie rit, langs veel natuur, bergen en meren. Vanochtend voelde ik mij niet heel lekker, dus nog niet heel veel gedaan maar wel een beetje gepland wat ik de komende 2 dagen ga doen, en dan vlieg ik door naar Buenos Aires. Liever had ik het met de bus gedaan maar de bus was duurder en duurt ook een stuk langer dan vliegen, dus dan gaan we maar weer met het vliegtuig…

Oaxaca City, Puerto Escondido en Mexico City

Hee,

In Oaxaca City heb ik de eerste dag een gratis wandeltour door de stad gedaan, deze tip had ik gekregen van een meisje die ik in Bacalar had ontmoet. Op deze manier verken je de stad, hoor je wat over de geschiedenis, krijg je tips over wat je kan doen en de kans is er om andere mensen te ontmoeten.

De tour was erg interessant, leuke plekjes gezien maar helaas zat er niemand in de groep waar ik het leuk genoeg mee had om de rest van de tijd mee door te brengen. Een paar kerken bezocht in de stad, een paar markten en lekker gegeten, verder was er niet heel veel te doen. De sfeer in de stad was wel erg leuk, veel kleurrijke gebouwen.

Daarna ging ik naar Puerto Escondido, dit ligt aan de westkust dus daar kon ik weer lekker naar het strand. De eerste dag probeerde ik op de fiets van het hostel en beetje rond te fietsen, maar de fiets was niet echt geweldig omdat de remmen niet goed werkte, dus het was een beetje gevaarlijk om de helling af te gaan, en om dan weer om hoog te komen was ook niet makkelijk. Dus veel gelopen met de fiets aan de hand. Maar wel alle strandjes bekeken. Gelukkig was dit hostel wat gezelliger en zaten er vaak mensen in de ‘woonkamer’ om gezellig mee te kletsen.

Ze zijn in Puerto Escondido goed bezig om de natuur te helpen, de schildpadden leggen hun eitjes op het strand, maar doordat dat geen veilige plek is voor de eitjes verzamelen zij ze en leggen zij de eitjes op een veilige plek neer, zodat de baby schildpadjes een betere kans hebben om te overleven. Wanneer ze uit de eitjes komen helpen zij hun ook weer om naar het water te gaan, en hier kan je bij helpen. Dit heb ik dus ook gedaan, in het begin leek mijn schildpad niet echt veel te doen, maar gelukkig liep hij uiteindelijk wel richting het water, en hopelijk overleeft hij alle gevaren in het water.

De volgende dag ging ik met een boot mee om dolfijnen te spotten in het water. We hadden een paar schildpadden gespot en een walvis, toen leek het er even op dat we meer op het water zaten voor de walvis dan voor de dolfijnen, maar gelukkig gingen we verder het water op en zagen we ook veel dolfijnen. Dit was wel erg bijzonder en ze waren ook heel dicht bij de boot. Later die dag nog even lekker op het strand gelegen en de zonsondergang gezien.

Toen was het tijd om door te gaan naar Mexico City, de laatste stop van Mexico. Ik had eigenlijk liever meer tijd in Puerto Escondido doorgebracht omdat ik nooit zo goed weet wat ik in een stad moet doen. Hier ook een gratis wandeltour gedaan maar deze was iets minder leuk dan die in Oaxaca city maar even goed interessant. Het hostel waar ik verbleef was wel op een goede locatie, vlakbij de kathedraal en het gebouw waar de president woont. Hier is ook een groot plein waar ze vaak protesten hebben, zo was er ook één op 8 maart vanwege internationale vrouwendag. Dit was erg indrukwekkend, we konden veel zien vanaf het dakterras van het hostel en zagen grote groepen voornamelijk gekleed in paars om te protesteren voor gelijke rechten voor vrouwen.

Ben één dag richting Chapultepec park geweest, leuk door het park gelopen en het kasteel bezocht dat daar was. Hier was een grote groep scholieren en een paar daar van kwamen naar mij toe en vroegen om een foto, dus ik dacht dat zij wilden dat ik een foto van hun ging maken, maar ze wilden een foto met mij en later gebeurde het nog een keer dat iemand met mij op de foto wilde, dus dat was wel grappig. Verder nog naar Xochimilco geweest, hier zijn veel kleurrijke boten waarmee je rond de grachten kan varen, maar heel veel water is er niet dus dat heb ik niet gedaan, maar wel leuk rond gelopen.

Morgen is de laatste dag en dan voordat ik richting Santiago vlieg ga ik nog een beetje door de stad lopen. Hopelijk is de vlucht een beetje comfortabel en kan ik een beetje slapen.

Cancun, Tulum en Bacalar

Hee,

Eenmaal aangekomen in Cancun was ik erg moe, lange reis achter te rug dus de eerste dag veel geslapen. De tweede dag lekker een beetje bij het zwembad gelegen, het strand bekeken en proberen te plannen wat ik nog meer ga doen/wil zien.

Vanuit Cancun kan je een trip naar Chichen Itza doen, dit dan ook via het hostel geboekt. Werd rond 7.30 opgehaald en toen gingen we eerst richting een cenote, degene waar wij heen gingen was in een grot en dat was erg mooi. Je kon er ook zwemmen dus dat ging ik wel even doen maar de meeste mensen van de tour deden dat niet. De groep was ook niet heel leuk, ik was de enige die alleen was.

Bij de cenote was ook een tequila huis waar je tequila kon proberen, maar het was nog vroeg dus niet veel geproefd, zo lekker is tequila nou ook weer niet, haha. Toen hadden we daar nog de lunch en gingen we verder naar Chichen Itza, hier vind je de mayan tempels. Het was erg interessant om bepaalde dingen te horen over de geschiedenis van de mayans. Maar helaas zijn veel van de boeken vernietigd en zijn er nog veel dingen onbekend. Een van de tempels hoort bij de 7 wereld wonderen, dit is omdat op 21 maart de zon zo staat dat het lijkt alsof er een slang over de tempel naar beneden gaat.

Na Cancun ging ik door richting Tulum, het hostel waar ik daar verbleef was een stuk gezelliger, daar ook een paar mensen leren kennen met wie ik een paar dagen heb doorgebracht. In Tulum hadden we fietsen geleend van het hostel en gingen we op de fiets naar de Tulum Ruïnes, deze liggen aan het water dus dat maakte het wel indrukwekkend. Veel militairen gezien rondom Tulum, wat het toch iets minder veilig laat lijken. Maar gelukkig is er niks gebeurd. In Tulum nog naar een cenote geweest dit in de stad zelf lag, deze was erg klein en erg populair bij de lokale kinderen dus dat was wel leuk om te zien.

De volgende stop was Bacalar, een Mexicaanse jongen in het hostel in Canada had deze plaats voor mij genoteerd om heen te gaan omdat het daar goedkoper zou zijn dan rondom Tulum en Cancun, ik vond dit niet echt het geval maar het was toch leuk om die kant op te gaan. Het ligt aan een lagoon die verschillende tinten blauw heeft en dus ook wel bekent staat als de lagoon of seven colors. We wilden toch wel even het lagoon op dus besloten we om kayaks te huren, maar het was erg zwaar en er stond veel wind dus we werden ook weer snel terug geblazen naar de kant. Maar het was wel de moeite waard, helaas was de batterij van mijn go pro leeg en konden we geen foto’s op het water maken.

In Bacalar was ook nog een cenote dus die heb ik ook nog even bezocht, deze was niet in een grot maar even goed toch een mooie plek. Voor de mayans hebben de cenote’s een speciale betekenis. Voor hun symboliseert het het leven en de dood omdat ze geloven dat de doorgang is naar een andere wereld. Zo werden er ook meisjes uitgekozen vlakbij de cenote in Chichen Itza om zich op te offeren en dat vonden de meisjes en hun ouders geen probleem omdat het hun dichter bij hun god bracht.

Verder ben ik ook lekker aan het relaxen en een beetje plannen hoe het allemaal verder gaat. Ik ben nu in Oaxaca waar ik nog een paar plekjes ga bezoeken en dan vlieg ik op 12 maart vanuit Mexico stad richting Santiago, van daar ga ik richting het zuiden van Chili om dan de grens over te steken richting Argentinië en dan weer via Argentinië omhoog en terug Chili in om verder te gaan richting Peru, Colombia en eventueel Ecuador.

Waarschijnlijk kom ik rond de zomer een keertje naar huis, ligt er een beetje aan hoe alles gaat lopen. De kans zit er in dat ik nog wel een tijdje ga proberen te werken op Bonaire omdat je als Nederlander daar 90 dagen mag werken zonder een speciaal visum aan te vragen, en dan kan ik meteen kijken of het er leuk genoeg is om er eventueel te blijven ;)

Hawaii en California

Hee,

Het is weer een tijd geleden sinds ik wat geschreven heb. Na het bezoek van mama en Kristel werd het tijd om een beetje te gaan plannen voor mijn vertrek uit Canada. Het eerste wat op de planning stond was voor ongeveer een weekje naar Hawaii. Op 9 januari had ik mijn laatste werkdag bij Ocean Island en 10 januari ging ik voor ongeveer 10 dagen richting het eiland O’ahu.

Ik was nog best wel moe de eerste dag en een beetje rustig uitzoeken wat ik ging doen de eerste paar dagen en ging ik lekker naar het strand. Rondom Waikiki heb ik de Diamond Head beklommen, het was een flink stuk omhoog maar de het was redelijk makkelijk te doen, alleen wel een beetje warm. Het uitzicht bovenaan was erg mooi en zeker de moeite waard. Verder ging ik nog een dag naar Manoa Falls, dit had een beetje een jungle achtig gevoel en aan het eind van de wandeling kwam je uit bij een kleine waterval. Er was nog een trail die ik kon doen en dat was de Koko Crater trail, dit is een oude tram baan die richting de top leid, het was meer een trap op gaan dan een wandeling omhoog, dus het was best wel een uitdaging, zeker met de zon die volop schijnt, maar gelukkig had ik het gehaald en het uitzicht was erg mooi.

Op het eiland ging ik ook nog iets meer naar het noorden, om toch nog iets meer van het eiland te zien en Waikiki is best wel toeristisch. Daar verbleef ik in Pupukea voor een paar nachtjes, hier gaan veel surfers heen en de golven waren best wel hoog dat ik het niet echt durfde om het water in te gaan, maar een beetje pootjebaden en lekker op het strand liggen was ook erg lekker. Er was ook nog een surf competitie een van de dagen dat ik daar was en daar heb ik ook nog even naar gekeken. Het was niet heel makkelijk te zien omdat ze best wel ver in het water waren maar toch zeker wel indrukwekkend. Helaas hadden 2 surfers ook een ongeluk gehad in het water maar met hun gaat het inmiddels al weer beter geloof ik.

Ik ging daar ook nog naar Waimea Valley, dit is een botanical garden dus daar kon je lekker rond lopen. Maar waar iedereen voor heen gaat is de waterval, alleen willen ze dat je daar een reddingsvest aan doet om het water in te gaan, en je moest betalen voor een kluisje dus ik besloot het water niet in te gaan, omdat het best wel druk was en ik wilde me tas niet zo aan de kant laten. Maar het was even goed de moeite waard om daar heen te gaan.

Na Hawaii had ik nog 1,5 week in Victoria, hier rustig van iedereen afscheid genomen wat toch wel lastiger was dan ik oorspronkelijk had verwacht. Toch best wel veel mensen leren kennen en het erg leuk gehad daar, dus het voelde raar om weg te gaan, zeker omdat ik de enige ben die weg ging aangezien de meeste van Canada zijn en toch langer in Victoria kunnen blijven.

De eerste stop was San Francisco, hier had ik 1 volle dag, maar ik was best wel moe en ik had San Francisco al een keer eerder gezien dus niet heel veel gedaan, beetje rond gelopen en naar Fishermans Wharf geweest.

Hierna ging ik door naar Napa Valley om Carter op te zoeken, die ken ik van Nieuw Zeeland. In Napa Valley zijn veel wijngaarden dus we gingen lekker wijn proeven bij een paar wijngaarden en een leuke wandeling gedaan in een park vlakbij Napa. Het was erg gezellig om hem weer te zien, gelukkig niet raar of ongemakkelijk.

Daarna ging ik naar Santa Monica, dit was meer een stop omdat ik nog niet richting Amelia kon en ook niet langer kon blijven bij Carter. Hier een beetje rondom het strand gelopen en een paar keer de zonsondergang gezien wat altijd leuk is.

Toen was het tijd om richting Amelia te gaan in Irvine, dat was erg leuk om haar weer te zien. De eerste dag daar moest Amelia nog werken dus ging ik op een fiets van haar richting Newport Beach en een beetje rond gefietst. Flink veel gefietst die dag en Amelia en haar vriend waren erg onder de indruk. De zaterdag had Amelia gelukkig wel vrij en gingen we een wandeling doen in een park vlakbij, we zouden een waterval moeten zien maar het is zo droog in California dat er geen water was. Uiteindelijk was onze wandeling langer dan gepland maar dat maakte niet uit, we hadden veel om over te praten en het uitzicht en weer was niet verkeerd. De zondag was het tijd om de superbowl te kijken, helaas hadden de patriots het niet gehaald maar toch leek het me leuk om de superbowl te kijken in Amerika met andere Amerikanen. Ze hadden een bar uitgezocht om de wedstrijd te bekijken wat uiteindelijk wel leuk was maar ik had meer verwacht dat ze het bij iemand thuis zouden kijken.

En toen zat mijn tijd met Amelia er helaas alweer op, ging erg snel en was erg jammer om weer afscheid te moeten nemen. De laatste stop voor Mexico was San Diego, hier viel het weer een beetje tegen en heb ik niet veel gedaan. Gelukkig scheen de zon wel 1 dag en ging ik richting Balboa Park wat erg mooi was, het is niet echt een park met veel groen maar meer met oude gebouwen, museums en de dierentuin was daar.

In San Diego ook een beetje geprobeerd te plannen hoe ik richting Mexico ga en verder, omdat het toch wel een beetje afgeraden word om de grens over te steken met auto/bus ging ik toch maar kijken of ik richting Mexico kon vliegen. Alle berichten over veiligheid hadden me toch wel een beetje afgeschrikt en besloot ik om te beginnen in Cancun, dit omdat het toch meer een toeristisch gebied is en daardoor ook als veiliger gezien word. In hoop dat ik daar wat mensen leer kennen om verder mee te reizen, of om tips te horen waar heen te gaan en hoe te reizen.

Op dit moment zit ik al in Mexico maar daar komt later nog wel een verhaal van.

Alaska en Seattle

Hee,

In de ochtend was het nog even spannend of de reis naar Alaska ook echt door zou gaan omdat het soms nogal spannend is met de autoverhuur bedrijven, ze hebben namelijk weinig auto’s en ook als je er 1 hebt gereserveerd betekend dat nog niet dat je er ook echt 1 kan krijgen. Maar gelukkig had de hostel eigenaar nog even gebeld voordat we die kant op gingen om de auto op te halen en er was echt een auto beschikbaar voor ons.

Dus wij waren erg blij en we gingen die kant op om de auto op te halen. De reis naar Skagway was erg mooi, zo veel bergen en meren om je heen. Het verlaten van Canada was erg makkelijk maar je moest nog even een stukje rijden om Alaska in te komen, het was wel even spannend om daar langs de paspoortcontrole te gaan, ze kunnen nog weleens moeilijk doen in de Verenigde Staten, maar gelukkig waren ze in Alaska heel erg makkelijk en vriendelijk en mochten we redelijk snel doorrijden.

Skagway zelf was erg klein, is vooral populair voor cruiseboten om hier aan te komen, veel campers ook. Beetje een western vibe krijg je van de gebouwen. Beetje rondgewandeld lekker gegeten en een kleine wandeling gedaan in Skagway, de trein bekeken die we eigenlijk wilde nemen maar die rijd niet tot 2023, waarschijnlijk vanwege covid.

Skagway zou ik zelf niet perse aanraden om heen te gaan maar de rit zelf was wel erg mooi, we reden nog iets verder door om een ander gedeelte van het water te zien en dat was een erg mooie plek, van af die plek zag je de stad en de boten niet maar alleen maar water en bergen.

Op de weg terug zagen we een zwarte beer, hier was ik heel erg blij om, het was bijna mijn laatste dag in Yukon en ik had nog geen beer gezien, maar gelukkig toch nog 1 gespot, vanuit de auto en hij was erg dichtbij, maar gelukkig vond hij ons niet interessant en ging hij weer weg.

De laatste dag in Whitehorse kon ik niet heel veel doen, beetje rond gehangen tot het tijd was voor mijn vlucht, de vlucht naar Vancouver ging goed, mooie vlucht ook. In Vancouver 1 nacht geslapen zodat ik in de ochtend de bus naar Seattle kon nemen. Was nog wel even spannend want hoorde verhalen over een bus bedrijf die een beetje laks is en soms niet komt dus ik hoopte dat mijn bus wel op zou komen dagen. En gelukkig deed ie dat ook. De rit zelf was niet heel bijzonder, paspoort controle ging snel en we waren redelijk snel in Seattle.

Bij aankomst vond ik het meteen al niet heel erg leuk, grote stad en wist niet zo goed wat ik kon doen en mijn knie deed best wel pijn nog van die wandeling die ik een paar dagen eerder had gedaan. Maar rustig rondgelopen langs de waterkant, richting de space needle en een beetje dingen van Grey’s Anatomy proberen op te zoeken. Ik was erg moe dus die avond ging ik lekker op tijd naar bed. De tweede dag heb ik een water taxi naar west Seattle genomen om naar Alki beach te gaan, het weer was alleen niet heel mooi in Seattle dus het was niet heel leuk om naar het strand te gaan, maar je kon wel de skyline van Seattle zien dus dat was leuk.

Nog een beetje rond de Pike Place Market rond gelopen en de kauwgom muur gezien, dit was erg vies en snap niet hoe dit is ontstaan dat het een toeristische attractie is geworden. Veel mensen namen selfies en plakten nog meer kauwgom op de muur. Verder niet veel gedaan in Seattle, het rondlopen was niet heel makkelijk vanwege me knie en wilde het rustig aan doen.

De reis terug naar Victoria ging ook goed, was wel weer even spannend met de bus maar die kwam gelukkig gewoon opdagen en kwam op tijd aan in Port Angeles om daar de boot terug te nemen naar Victoria, die boot rit was ook erg leuk en het is weer fijn om in Victoria te zijn.

Nu wachten tot mama en Kristel op bezoek komen :)

Yukon

Hee,

Daar ben ik weer, na iets meer dan 3 maanden werken was het wel weer eens tijd voor een vakantie ;) 8 jaar geleden heb ik een vriend gemaakt in Nieuw Zeeland en hij is van Canada, 5 jaar geleden is hij naar Whitehorse verhuist en dat ligt in Yukon. Aangezien het mij wel leuk leek om hem op te zoeken ging ik daar heen voor mijn vakantie. Hij woont nu alleen in Haines Junction en dat ligt nog weer 1,5 uur verder van Whitehorse.

Mijn vlucht naar Whitehorse ging vanaf Vancouver omdat dat goedkoper was en met alle problemen met vliegen de afgelopen paar maanden wilde ik liever een directe vlucht dan dat ik nog moest overstappen en dan het risico lopen dat je je vlucht mist. Dus het begon al leuk, ik mocht weer met de boot terug naar Vancouver en dat is al een hele mooie reis. Ging gelukkig allemaal snel en was erg op tijd op het vliegveld, ik had heel veel zin in mijn vakantie ;)

De vlucht naar Whitehorse was wat vertraagt maar gelukkig ging hij nog wel, onderweg in de lucht nog het Noorder licht kunnen zien dus dat was wel bijzonder, helaas geen foto van kunnen maken want het was niet super duidelijk. Eenmaal aangekomen in Whitehorse stond mijn vriend en zijn vrouw al te wachten dus konden we meteen door, gelukkig was het niet raar en konden we gezellig praten in de rit naar huis.

In de ochtend gepland wat we die dag wilden doen, ik had niet veel opgezocht omdat ik er vanuit ging dat zij wel de mooiste plekjes wisten om mij te laten zien. De eerste dag gingen we naar St. Elias lake, dit was best wel een makkelijke wandeling, erg mooi en uiteindelijk bij het meer aangekomen, daar even lekker geluncht. Op de terug weg gingen we nog lang Kathleen Lake, wat ook erg mooi was. We waren allemaal best wel moe omdat we pas rond 2.30 in bed lagen aangezien mijn vlucht pas rond middennacht lande en de reis naar hun huis 1,5 uur ongeveer duurde. Dus na Kathleen lake gingen we weer terug naar hun huis om even te rusten en te eten.

De tweede dag gingen we naar Fish lake met wat vrienden van hun, deze wandeling was wel iets moeilijker, meer omhoog maar het uitzicht was weer erg mooi en het was gezellig om wat van hun vrienden te leren kennen, in de avond gingen we nog even gezellig uit eten en toen werd ik afgezet bij het hostel in Whitehorse, aangezien mijn vriend weer moest werken vanaf maandag was het logischer als ik in het hostel in Whitehorse zou slapen voor de rest van mijn tijd daar. Want het openbaar vervoer is hier niet geweldig en zij wonen een flinke rit van alles vandaan, ze moeten namelijk hun boodschappen in Whitehorse doen, dus ze proberen voor een flinke tijd in te kopen zodat ze niet heel vaak 1,5 uur moeten rijden om boodschappen te doen.

In Whitehorse heb ik de ‘stad’ zelf verkent, maar er is weinig te doen in de stad zelf, gelukkig in het hostel aan de praat geraakt met iemand die de volgende dag Mountain Caribou wilde doen en ik mocht mee, dus dat wilde ik wel. Werd wel een beetje nerveus toen ik de wandeling even op ging zoeken en erachter kwam dat het 8km retour was en bijna 1000m omhoog ging, maar de hostel eigenaar had vertrouwen in mij en zei dat ik het kon. De wandeling was zeker een uitdaging, gelukkig was het uitzicht tijdens de wandeling erg mooi en kon je zien dat het de moeite waard was om de top te bereiken, maar elke keer als we dachten de top te zien was en nog een andere top erachter. Maar gelukkig de top bereikt en het was prachtig. De weg naar beneden was ook niet heel makkelijk, heel stijl omhoog en naar beneden dus goed opletten dat je niet te snel gaat en niet uitglijd.

Onderweg terug naar het hostel gingen we nog langs het dorp Carcross, Carcross dessert en Emerald lake, wat ook leuk was om te zien, het meer was erg mooi.

Die avond lag ik in bed en toen kwam de hostel eigenaar langs met een frans meisje die een auto ging huren om naar Skagway Alaska te gaan, en ze wist dat ik daar ook graag heen wilde dus stelde ze het meisje even aan mij voor en toen mocht ik met haar mee naar Alaska de volgende dag.

Victoria

Hee,

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste verhaal, ben nu bijna 4 weken in Victoria en werk al bijna 3 weken in het hostel. Het bevalt me hier nog steeds! Dus ben blij met mijn beslissing om hier de zomer door te brengen, alleen moet het mooie weer nog komen. De temperatuur is nog rond de 15 graden en nog niet heel veel zon, maar op de dagen dat de zon wel schijnt is het lekker weer om buiten te zijn ondanks dat het nog niet heel warm is.

Vorige week dinsdag naar een kamer verhuist in een gedeeld huis, deel het huis met 4/5 andere personen, de vijfde persoon brengt haar tijd voornamelijk door bij haar vriend dus die is er niet vaak. 1 van de huisgenoten heb ik nog niet gezien, maar die brengt blijkbaar veel tijd door in haar kamer en ik ben ook druk geweest met werk en andere dingen dat ik niet veel thuis ben, dus de kans om haar te zien is er ook nog niet echt geweest. Maar de andere zijn allemaal erg aardig:)

Het werk gaat ook goed, ze hebben me ook al een paar keer alleen ingeroosterd dus ik ga er vanuit dat ze ook blij zijn met wat ik doe. Bij de andere plekken waar ik heb gewerkt heb ik vaak meer verantwoordelijkheid gehad of kregen we meer vrijheid om beslissingen te maken, maar nu loopt alles via de manager on duty, dus kunnen we zelf geen uitzonderingen maken, dus dat is nog wel even wennen.

Kan het ook goed vinden met mijn collega’s, en ben vrienden geworden met een paar mensen die in het hostel verblijven, dus dat is ook leuk. Heb nu genoeg mensen om dingen mee te doen. Mijn vakantie voor in Augustus is ook goed gekeurd dus kan nu ook een plan gaan maken om naar Whitehorse te gaan, in de buurt van Whitehorse woont een vriend die ik ken van Nieuw Zeeland dus die ga ik daar ook opzoeken en dan hopelijk nog even naar Alaska.

Mijn vrije dagen breng ik vooral door vlakbij het water, wat 5 min lopen is van het huis. Maar heb ook al een paar mooie wandelingen gemaakt, een was naar de top van Mount Douglas en de ander was langs de Gorge Waterway. Maar er is nog veel te zien en te doen op dit eiland dus ik zal me vast niet vervelen.

De komende maanden zullen er minder verhalen komen omdat ik nu op 1 plek blijf en ook aan het werk ben. Maar ik zal me best doen om af en toe nog een verhaal te schrijven :)